אחד מדרכי הביטוי המגוונות של תת המודע הוא תקשורת דרך חלומות.
החלום הוא סוג של תקשורת עם תת המודע ולכן יש לבחון האם באמצעות החלום מבקש התת מודע תגובה מהמודע. ניתן להתייחס אל החלומות כאל סוג של שירה הנכתבת ע"י התת מודע. אין צורך לנתח את השיר, אלא להיכנס לדו-שיח עמו. השיחה עם התת מודע מבוססת על איתותים באמצעות שינוי של מרכיבי החושים.
לא מודע – תצורות הלא מודעות מופיעות במחשבות, באופן הפעולה או בדיבור. הלא מודע נסתר.
דרך ה-NLP לפתרון חלומות היא לא הבנת הסמלים וגם לא הבנת הארכיטיפים. אלה הם חלק ממנגנוני ההגנה, להשתמש בסמלים קבועים. אם אתם מחפשים להיות דומים – לכו ליונג, שעסק ופיתח תת המודע הקולקטיבי.
ב-NLP אנו מחפשים את היחיד והמיוחד שבחלום, שנאמר או נכתב ברגע זה… כלומר, הדיבור המייסד יש לו נוכחות לא רק כשדר של ה"מה" (תוכן=מה)
אלא
ב-NLP ה"איך" הוא הדבר החשוב, ולכן אם החלום הוא סוג של תקשורת אז כמו כל תקשורת יש לחוות אותה כאן ועכשיו.
ואז החוויה הזאת – בשלב הראשון – מתפרשת דרך רמזי החושים או החושים המופיעים בחלום. בשלב השני דרך טכניקה המשלבת "כתיבה במצב נטול ידע" – המאפשר כתיבה לא שיפוטית.
יש לכך כמה דרכים:
לכל דרך – שלבים. כמו כל טכניקה בNLP.
שלב מקדים – יצירת ברית עם תת המודע.
כאן נלמד את טכניקת הכתיבה (כל הזכויות לבעל האתר, מיכאל אדם):
חלק א
ראשית – כתיבת החלום. איתור חלום. חלומות שבאים בחשבון, למשל, חלום מעניין, מפליא, מטריד, חלום חוזר, חלום סתום…
שנית – מציאת מערכת חושית מובילה.
שלישית – הודיה לחלום
רביעית – כתיבה… בכתב יד… הנחיה: לכתוב מהר בלי לחשוב. הדגש על בלי לחשוב. כלומר – ללא ידע מוקדם. מצב נטול ידע. לשים לב לכתב, לאותיות שמתחברות, שלעתים הן אינן מובנות. מתפתלות. מה מלמדים הפיתולים?
חמישית – לחזור ולהתבונן במה שרשמתם – ולהוסיף, לא למחוק, לא לשנות, לא להתעלם מכל הסימנים שהנחתם על הדף.
שישית – לשים לב למרחב שבין המילים, בין המילים לשוליים, הדף שנבחר, מחברת או תלוש או בודד…
שביעית – קשרים, הקשרים,
שמינית – דימוי משתקף – במים/במראה/בעיניו של האחר/ים. ודמיוני – אשליה, משיכה, הפיתוי של הפיתול.
תשיעית – הסמלי כבר על הדף – עכשיו – לשים לב… למה? לדיבור המייסד: מחולל תמורה? רגילה? קיצונית? הדיבור הזה הוא גם מלמד וגם אנו מרגישים שאנחנו הבעלים שלו. דיבור מייסד הוויה (הורים, משפחה, שכנים, חברים, סביבה, אמונות וערכים, זהות ותכלית). לשים לב מה מייסד הדיבור בחלום (צעקה, סיוט, שריקה…)והדיבור המתאר את החלום? וכן לשים לב אם הוא קשור ביחסי חברה (כמו מתנות/המרה), ביחסים תיאולוגיים (כמו מתנות לקודש/לאל… המרה?), ביחסים דמיוניים (מטאפיזיקה)
דיבור מלא – מלא מובן – דיבור אמיתי. קרוב יותר לאמת האניגמטית, זו שהיא סובייקטיבית, ולכן חלום כזה יתרחש בו חתך. זהו דיבור שמכוון אל— ויוצר אמת שהיא מיוסדת בהכרה של אדם אחד באחר. יש בו אקט. פעולה. דיבור מבצע. זהותו על מה שהוא מדבר. דיבור שהוא מחולל נוכחות חדשה בעולם.
דיבור ריק – דיבור האני אל הכפיל, הוא בעל משמעות… אבל כאן החולם מנוכר לאמת שלו. מדבר לשווא. החולם אינו אחד עם המשאלה/עם האיווי/עם הכמיהה שלו.
עשירית – שרשרת האסוציאציות… העבודה המרכזית… לעבוד עם הדימויים והזיכרונות…
חלק ב
אחת עשרה – האם מתחילים לראות מסר… או כמה מסרים…
שתיים עשרה – ביסוס הסימנים לתקשורת עם תת המודע
חלק ג
התכווננות לקראת אקט.
מיכאל אדם - NLP Trainer מאמן בכיר מהוותיקים בישראל 0545-714195 לאתר כתיבה, שירה והגות לחצו כאן לאתר הגלריה לחצו כאן לאתר פודקאסט – שירה ומשוררים לחצו כאן.